Porsche Parking Only

Végtelenbe és tovább? Belépő veterán Porschék és árnövekedésük 2015 óta.

2020. október 25. - The Porsche man

"Belekóstolnék az oldtimer Porschék világába ésszerű anyagi keretek között, mit tegyek?" Bizonyára rendszeresen merül fel a kérdés meghitt családi vacsorák, baráti ebédek, munkahelyi beszélgetések és éjszakán át tartó chatelések közepette. Megértem... Ebben a témában szeretnék néhány gondolatébresztő sort megosztani. 

porsche_classic.jpg

Kissé elszaladtak a veterán autók árai az utóbbi években, különösen ha a Porsche háza táján nézelődünk. Repkednek a tízmilliók, mintha minden egyes termék színaranyból lenne, melyre valaha is rákerült a stuttgarti márka logója. Azonban mindig akadnak hozzám hasonló közepesen szituált rajongók, és persze "kispénzű" befektetők is, akik belekóstolnának a Porschézás világába. Mi van, ha nincs vagyonod, de levegős 911-est szeretnél, vagy épp ellenkezőleg nem állnál be a sorba és valami kevésbé "top of mind" modellt akarsz választani? Van megoldás. Következzenek a legolcsóbb típusok/modellcsaládok és néhány hozzájuk kapcsolható árszint az elmúlt évekből, hogy kicsit befektetői (vagy ésszerű vásárlói) szemmel is nézzük a dolgokat.

oldtimer_markt_preise.jpg

"Módszertan": a német Oldtimer Markt Preise katalógusban található adatokból dolgoztam, mely egy minden évben megújuló kiadvány formájában ad tájékoztatást a veterán autópiac árainak alakulásáról, mindezt 5 állapotszint szerint. Én a Note 2 és Note 3 állapotokat választottam ki vizsgálat céljából.

A 2-es szint nagyjából a gyári szépségnek örvendő, pár apró használatból eredő, de alig észrevehető hibával, minimálisan kopott beltérrel rendelkező autókat foglalja magában. Gyakorlatilag egy gyönyörű, szinte hibátlan, de nem tökéletes autót takar.

Ennél már csak a 100%-ban eredeti alkatrészeket tartalmazó, hibátlan, nem újszerű, hanem tényleg új állapotú "showroom shine" gépek vannak feljebb, amibe halandó még nem tette be a lábát. Valljuk be, kevés az ilyen.

A Note 3 már jóval több harcikarcot és hibát megenged, szerintem egy eredeti állapotban megőrzött, de használós, vagy egy jópár éve felújított, de messze nem tökéletes autó sorolható ebbe az osztályba.

A "jön-megy-teszi a dolgát, de foglalkozós; jó restaurálási alap; korának megfelelő állapotban" típusú autók ennél lejjebb sorolandók, az utolsó szint pedig a pajtaleleteket fedi. 

Aki tehát egy igazán csinos gépre, vagy legalább olyan autóra vágyik, mely nem igényel mindenre kiterjedő felújítást, netán csak beleülne és használná (nincs ilyen, úgyis történni fog valami), egyben pedig jó befektetési alap, annak a Note 2 és 3 közötti ársávban ajánlom a keresgélést. 

FONTOS: a katalógusban lévő adatok nem egyenértékűek a Szentírással, de trendeket, nagyságrendeket remekül illusztrálnak-

A katalógus 2015, 2016, 2018, 2019 és 2020-as  kiadásait vetettem össze. Igen, jól látjátok, a 2017 kimaradt: elképzelhető, hogy abban az évben sajnáltam azt a 4-5 ezer forintot (le voltam égve, hisz megvettem a kocsim) vagy szimplán elkallódott a költözés során... Elnézést kérek, de ettől még izgalmas lesz az összevetés, a legfrissebb számok pedig az idei katalógusból rendelkezésre állnak, szóval nincs ok aggodalomra. Ettől függetlenül ne felejtsük el, nem egységes az időbeosztás a vízszintes tengely mentén, hisz bár vizuálisan egynek tűnik, 2016 és 2018 között két év telt el. 

1. tipp: Porsche 914

52_1.jpg

Inkább elfeledett, mintsem számkivetett típus, mely izgalmas középmotoros elrendezésével és klasszikus, léghűtéses boxermotorjaival könnyen megdobogtathatja az ember szívét annak ellenére, hogy többnyire 80-100 lóerő közötti teljesítményekről beszélünk. Meg kell említeni, hogy készült belőle 6 hengeres változat is, melybe a 911 lebutított, 110 lóerős motorja került. A korabeli beszámolók szerint (nem meglepő módon, a fizika nem hazudik) a 914/6 lefőzte pályán az azonos teljesítményű nagytestvért, ám a magas árnak és alacsonyabb presztízsnek köszönhetően csak valamivel több, mint 3000 példány készült belőle. Érdekességképp beraktam ezen változat árait is, hogy legyen összehasonlítási alapunk. A VW-Porscheként is forgalmazott 4 hengeres alapváltozatok ugyanakkor fogytak rendesen. Ma a 914 1.7 és 914 2.0 típusok a legelérhetőbbek a palettáról. 

Note 2
Modell 2015 2016 2018 2019 2020
914 1.7 19 200 EUR 22 100 EUR 22 600 EUR 23 000 EUR 22 000 EUR
914 2.0 21 900 EUR 25 200 EUR 25 900 EUR 26 000 EUR 25 000 EUR
914/6 57 000 EUR 62 700 EUR 72 100 EUR 74 000 EUR 71 000 EUR

Note 3
Modell 2015 2016 2018 2019 2020
914 1.7 12 000 EUR 13 800 EUR 13 800 EUR 14 000 EUR 13 000 EUR
914 2.0 13 600 EUR 15 600 EUR 15 600 EUR 16 000 EUR 15 500 EUR
914/6 37 500 EUR 41 200 EUR 47 400 EUR 49 000 EUR 47 000 EUR

 

Mint azt láthatjuk, '15-'16 között volt egy kifejezetten magas ugrás, majd minimális növekedést követően a 2020-as idényre elkönyvelhetünk egy 1000 eurós értékvesztést Note 2 szinten. Mit is mondhatnék, azért nem két forint egy csinos alap 914-es sem, de egész elérhető árakkal találkozunk, különösen a Note 3 kategóriában. Én egy kis stagnálásra számítok jövőre a koronavírus kapcsán, de az biztos, hogy nem szállt el az értéke a típusnak annyira, hogy óriásit lehessen rajta bukni a következő időszakban, úgyhogy abszolút ajánlható befektetőknek és rajongóknak egyaránt.

porsche_914.jpg

A következőket ne feledjük: klasszikus a szó jó és rossz értelmében is, tehát egyszerű és fapados, emellett a teljesítménye sem túl combos. A Targatető, az extravagáns kinézet és a középmotor (no meg a dupla csomagtartós praktikum) kárpótolhat, emellett vannak már bevállt tuningolási módszerek is, és hát ezekért a VW eredetű levegősökért talán nem kár, egy kis feljavítás nem fáj senkinek. A végeredmény parádés tud lenni. ;) 

Árnövekedés 2015 - 2020: ~14%
Árcsökkenés 2019 - 2020: ~4%

2. tipp: Porsche 924/S

924.jpgAkik rendszeresen követik a blogot, ők tudhatják, hogy ez a saját autóm, amerikai változat. Az európai darabok nem kaptak ilyen feltűnő ütközőket és szélességjelzőt sem.

A legszámkivetettebb Porsche típus végre beért és helyre került a fejekben, manapság már egy menő és megbecsült klasszikus a '70-es és '80-as évekből. A legolcsóbb veterán Porsche mind fenntartási, mind beszerzési költséget tekintve. Kevésbé rendhagyó és vagány, mint egy 914, ráadásul itt az orrban egy vízhűtéses, soros 4 hengeres motor dolgozik, azonban az "elődnél" jóval modernebb és komfortosabb. Nem áll fel a szőr a karodon a motorhangtól, puhább, kevésbé nyers, ugyanakkor sokkal használhatóbb a hétköznapok során. Nem mellesleg szintén rendkívül stabil a közel tökéletes súlyeloszlásnak köszönhetően. Az alap 924-es modell 125 lóerővel sem mozog rosszul, emellett rengeteg alkatrésze a VW konszerntől származik, így ésszerű keretek között fenntartható. Titkos tipp az S modell, mely a 944 2.5 literes, 100% Porsche eredetű motorjából és futóművéből építkezik, így 150-160 lóerővel egy még agilisabb autóra tehetünk szert 4 tárcsafékkel, ugyanakkor az eredetivel megegyező karcsú, filigrán karosszériával. A rend kedvéért betettem a 924 S-hez nagyon hasonló árkategóriájú alap 944-est is, összehasonlításképp pedig álljon itt a 944 S2 széria, mely 211 lóerős, 3 literes motorjával ma már a gyűjtők és ínyencek egyik kedvence, ennek megfelelően az értéke is jóval magasabb a testvérmodelleknél. 

Note 2
Modell 2015 2016 2018 2019 2020
924 9 400 EUR 9 400 EUR 9 900 EUR 11 000 EUR 11 000 EUR
924 S 10 200 EUR 10 200 EUR 11 400 EUR 12 000 EUR 12 000 EUR
944 10 000 EUR 10 600 EUR 13 900 EUR 14 500 EUR 13 500 EUR
944 S2 17 100 EUR 19 700 EUR 21 700 EUR 23 000 EUR 21 500 EUR

Note 3
Modell 2015 2016 2018 2019 2020
924 5 300 EUR 5 300 EUR 5 600 EUR 6 000 EUR 6 000 EUR
924 S 5 500 EUR 5 500 EUR 6 600 EUR 7 000 EUR 7 000 EUR
944 5 600 EUR 5 800 EUR 7 400 EUR 7 900 EUR 7 500 EUR
944 S2 11 000 EUR 12 700 EUR 13 900 EUR 15 000 EUR 14 000 EUR

 
Izgalmas, hogy míg a legtöbb típus 2019-2020 között csökkenést mutat, a 924 és 924 S egyaránt stagnál. Ez talán az eredetileg sem túl magas árnak köszönhető, hisz egyfelől eleve nem tud sokat visszaesni, másfelől pedig még csak most kezd kibontakozni a modellcsalád igazán a veterán piacon. 

tumblr_ok9ptqqfjt1ujmr8mo1_1280.jpg

A 944-gyel egyetemben úgy gondolom, mindhárom típus remek parti és van még bennük némi potenciál hosszútávon. A léghűtéses boxer hangját persze semmi sem pótolja, de a kimagasló vezethetőség, a praktikum és használhatóság mellettük szól. Az azonos teljesítményű 911-eseket nem csak megszorongatni tudják, a kínálat pedig nagyon széles, így a közel százezer példányban gyártott alap 924-től kezdve a 16 ezres 924 S-en át a pár száz darabos limitált változatokig szinte mindenki találhat kedvére való variánst, ha fogékony a modell iránt. 

Én kicsit sem bántam meg, hogy lecsaptam egyre, néhány további saját gondolat a 924 S-ről itt olvasható. Sőt, női szemszögből is vizsgáltuk már a témát, a párom véleményét ide kattintva érhetitek el. 

Árnövekedés 2015 - 2020: 924/S ~17%, 944: 35%
Árcsökkenés: 2019 - 2020: 924/S 0%, 944: ~7%

3. tipp: Porsche 911 Targa 1973-1975, ha midenképp 911-esre vágysz, és 912E, ha beéred a gyönyörű formával. 

porsche_911-2-7-targa-911-1973-77_r4_jpg.jpg

A kötelező kör sem maradhat ki, mi van, ha valaki a farmotoros boxer világba kóstolna bele? Nos, nekik az Oldtimer Markt Preise alapján a 911-es második, azaz G szériájának legelső példányai közül érdemes válogatniuk. Érdekes módon a Targákat olykor a kupék alá árazza be a piac, ami talán érthető, hisz bár ritkább, az igazi formát mégis csak a keménytető adja vissza. Emellett bő 10 évvel később készült már 911-ből teljes értékű nyitott változat, azaz Cabriolet is. A harmonika lökhárítós széria első példányai 150 lóerővel kecsegtetnek, s bár nem olyan szépek, mint az első generációs tizenegyesek, nagyságrendekkel megfizethetőbbek.

Aki azonban csak a formára vágyik, de el tud tekinteni a 6 henger csodás orgánumától, emellett nem is gyorshajtó típus, annak remek opció a 912E, mely mindössze 2 évig készült az amerikai piacra (1975-1976). Emiatt talán nehezebb találni belőle épkézláb példányt errefelé, ugyanakkor a visszafogott felszereltség (nem mintha ne lenne puritán az összes korabeli Porsche) és főképp a Volkswagentől származó, 90 lóerős, 2 literes boxer 4-es megteszi a hatását: akár 4-7 ezer eurót is spórolhatunk ezzel a választással az imént említett Targához képest.

Note 2
Modell 2015 2016 2018 2019 2020
912 E 33 500 EUR 35 800 EUR 37 000 EUR 37 000 EUR 36 500 EUR
911 Targa 1973-75 35 500 EUR 38 000 EUR 44 200 EUR 44 000 EUR 43 500 EUR

Note 3
Modell 2015 2016 2018 2019 2020
912 E 23 300 EUR 26 200 EUR 27 500 EUR 27 000 EUR 26 500 EUR
911 Targa 1973-75 22 300 EUR 26 900 EUR 31 200 EUR 31 000 EUR 30 500 EUR

 
A 911-esek ára szinte abnormális módon megszaladt az utóbbi években, ezt jól mutatja a grafikon is, csak 2016 és 2018 között 6 ezer eurót nőtt az átlagára a Targának. Az elmúlt évek befektetői most nagyon örülhetnek, ahogy azok is, akik jópár évvel ezelőtt relative olcsón szert tudtak tenni álmaik autójára. A 912E árnövekedése szintén határozott, de visszafogottabb, és ahogy a legtöbb modellnél, úgy ezeknél is megfigyelhető minimális csökkenés az utóbbi években. 

912e.jpg

A 912E-t tényleg a különlegességek/ritkaságok és a formák szerelmeseinek ajánlom, míg a '73-'75 közötti, 150 lóerős 911-esekről érdemes tudni, hogy sem az erőforrásuk, sem a váltójuk nem számít technikailag túlzottan kifinomultnak és kiforrottnak. Nálam jóval tapasztaltabbak szerint ezeknél egy későbbi SC vagy Carrera 3.2 jobb és élvezetesebb választás, nyilván ezt az említett modellek ára is tükrözi. Félreértés ne essék, nem szeretném lehúzni A Legenda eme változatát, de nyilván lesz hátránya, ha az alsó polcról választunk egy adott szérián belül. 

Árnövekedés 2015 - 2020: 912E ~9%, 911 ~22,5%
Árcsökkenés 2019 - 2020: 912E ~1,4%, 911 ~1,2%

 Végszóként két gondolat: 

- Jelenlegi gazdasági helyzetünk elég bizonytalan, azt hiszem több okból is mindannyian nagyon várjuk már a 2021-es évet. Ha sikerül legyőzni a koronavírust, továbbá kordában tartani és koordinálni a gazdasági visszaesés mértékét, akkor stagnálásra, illetve a drágább modellek esetében további kisebb mértékű csökkenésre számítanék. Attól nem tartok, hogy a világ egy csapásra talpra áll, de ha mégis, nem a veterán árak dömpingszerű megugrása lesz az első dolog, ami bekövetkezik.Talán most lesz érdemes igazán körbenézni a piacon?

- A fentiek leginkább gondolatébresztőként szolgáltak egy német magazin adatainak saját kezű összegzése alapján. Nem biztos, hogy a garázsban 10 éve felbakolt, 900.000-ért vásárolt 924 ma milliókért továbbadható pillanatok alatt, ahogy az sem, hogy ne lennének alkalmi vételek egy-egy típusból az itt feltüntetett árak alatt, amik még egyszer hangsúlyozom, csupán irányadó jellegűek. Főképp úgy, hogy ez nem egy részletes gyűjtés, az évjárattól, kiviteltől (pl. USA / EU), változattól függően jelentős eltéréseket tapasztalhatunk. Az árak és trendek országonként, régiónként eltérhetnek, emellett ne feledjük: minden autó annyit ér, amennyit kifizetnek érte.

Minden vélemény számít, szóval ha van mondanivalód a témában, ne tartsd magadban, oszd meg kommentben a Porsche közösséggel itt és/vagy a blog Facebook oldalán!

A bejegyzés trackback címe:

https://porscheonly.blog.hu/api/trackback/id/tr1016255352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása