Bizonyára a legtöbben Pándorfalut, azaz Parndorfot az outlet centerrel azonosítják, ugyanakkor az apró község és környéke tartogat még meglepetéseket. A hely történelmébe és adottságaiba ne menjünk bele, mert bevallom, mi sem gurultunk messze a bevásárlóközponttól, ellenben ahova ellátogattunk, ott sem kiegészítők, sem raktáron maradt dizájner cuccok, sem leértékelt, de még mindig vagyonba kerülő ruhadarabok nem alkották a kínálat részét. Itt kérem a veterán és youngtimer Porschék hada várt - végre egy rendes hely, ahol nem feleslegesen szórja el az ember a pénzét!
A Vehicle Experts egy osztrák kötődésű, de mosonmagyaróvári székhelyű cég, akik a klasszikus Porschék restaurálására és értékesítésére szakosodtak. A jórészt magyar szakemberekből álló gárda többnyire nyugati megrendelőknek dolgozik (illetve bárkinek, aki megfizeti), a náluk készülő autók mennyisége és minősége pedig egyértelműen azt sugallja a hozzám hasonló rajongók számára: egyszer meg kell nézni ezt a helyet. A cég nemrég nyitott Parndorfnál egy bemutatótermet, ahol friss munkák és eredeti állapotú, megújulásra váró gépek egyaránt fellelhetőek. Mindig akad valami csemege, ami pedig remek hír: egy új kezdeményezés alapján minden hónap utolsó szombatján Fast & Curious (Cars & Coffee) rendezvényt tartanak, ami egy nagy közös kávézás, egy izgalmas helyszínbejárás és egy jó kedélyű Porsche találkozó egyben. A mosonmagyaróvári műhely bemutatójáról már többször lemaradtunk, szóval úgy voltunk vele, menni kell, akkor is, ha minden kötél szakad. Igazából az ékszíjam volt az, így végül offtopic járművel mentünk, de ez a lényegen nem változtat. 9 órára, azaz nyitásra érkeztünk, nagyon készséges és kedves személyzet fogadott minket, emelem kalapom a szervezők előtt!
Mielőtt még a teremben lévő döbbenet látványról beszélnék, kezdjük a fotókat a látogatókkal, adjunk egy ívet a bejegyzésnek. Ez persze nem azt jelenti, hogy az érkező autók gyengék lettek volna, épp ellenkezőleg: az izgalmas kinti felhozatalt koronázta meg a benti látvány, volt mit csodálni a frissen főtt kávéval és a fotógéppel a kezünkben.
Rendhagyó járművel kezdjük a sort, valami olyannal, ami legalább annyira elvetemült (már ha sportautó gyártói oldalról közelítünk), mint a márkához köthető dízel traktor. A képen látható katonai négykerekű bizony Porsche, az egyik legritkább típus, ami az eseményen látható volt. 597-es névre hallgat, az első prototípus a német hadsereg számára lett kifejlesztve. Végül nem a Porsche nyerte el a beszerzést, de így is gyártásba került az '50-es évek közepén. Négyhengeres motorja a 356-osból származott, 1.5, majd 1.6 literes kivitelben készült, 71 darabot gyártottak összesen belőle. Nem mondom, hogy szépségdíjas, de aranyos és különleges. Juhász Marci barátom sokkal jobb képeket lőtt róla: https://www.instagram.com/p/CSL0ztkKbnI/?utm_source=ig_web_copy_link
Időben nem sokat haladtunk előre, máris elérkeztünk a 356-os B verziójához, amiből a kupé mellett egy Cabriolet kivitel is begurult a találkozóra. Utóbbi sötétzöld belsővel különösen izgalmas példány volt, idős, ősz hajú úr érkezett vele. Ha 60+ évesen csak fele ennyire lennék menő, nagyon boldog öregkorom lenne. Rajtam ne múljon, bízom benne, hogy a sors is így akarja majd, azaz lesznek még autók, benzin, civilizáció, emberiség és hasonlók...
Továbbra se rugaszkodjunk el messzire időben, a következő kiemelendő gép ezúttal középmotoros, a 914 széria királya. Hogy gyári vagy utólagos építés, az mindig nagy talány, az viszont nem kérdés, hogy a 911T 2 literes, 110 lóerős 6 hengeresével szerelt 914/6 GT minden körülmények között végtelenül kívánatos. A /6-os kivitelből eleve alig több, mint 3000 készült, a GT pedig nagyon ritka, versenypályára optimalizált változatot takar, ahogy az a szélesítésekből is sejthető.
A hely bejáratánál vártuk az érkező autókat, mikor felbukkant a horizonton egy sárga 930-as. Messziről még csak egy érdekes színű 911-esnek tűnt, melynek közeledési sebességével lineárisan kezdett növekedni a pulzusunk. Vannak fokozatai az effajta érkezéseknek... Nézd csak, valami érdekes! Hmm, de jó színe van... Mintha széles lenne. G széria, az biztos, de hátha inkább Turbo. Uhh, ez karosszériából akár 930 Turbo is lehe.... neeee, 930 Turbo 3.0, uramatyámteremtőm! Valahogy így játszódik le az ember fejében a dolog, miközben a külső szemlélők valószínűleg csak annyit látnak, hogy elkezdjük ordítani, mikor már tökéletesen be lehet azonosítani a modellt: TURBO! 3 literes motor, 260 lóerő, teljesítményhez mérten nem túl acélos fékek, méretes turbólyuk, eszeveszett sebesség és döbbenet tapadás mindaddig, amíg át nem lépsz egy rendkívül szűk határt, majd eldobja a seggét és véged - legalábbis valahogy így képzeled el fejben, miután utána olvastál, valamint hozzácsaptad az objektív információkhoz a legendákat. Igazi widowmaker, gondolnád, aztán csak egykedvűen begurul vele egy 60-as úriember, mintha ez lenne a világon a legtermészetesebb dolog. Imádom a típust, a 3 literes korai modellek (1975-1977) egyedi jellemzője a bálnafarok szárny. Mindig leírom, ha szóba kerül a téma, ez sokkal izgalmasabb, ívesebb és mívesbb, mint a 3.3-asok vasalódeszkája. No, de erről elég ennyit, akadt még jó pár szép második generációs 911-es a nézők között a sárga ritkaságon kívül is.
Hálátlan dolog a "best of" készítés, ha valami szimplán csak közepesen szép/ritka (és még úgy is végtelenül kívánatos, félreértés ne essék), vagy csupán szörnyű lett róla a kép, az nagy eséllyel esik ki a válogatásból. Így járt most néhány 964-es, 993-as és 991-es, no meg a Ferrarik, de legközelebb pótlunk! Sajnos csak kölcsöngéppel tudtam fényképezni, így nem sikerült teljes mértékben kibontakozni, már ami a fotográfia részét illeti az eseménynek.
Odabent egy igen korai 911-es, valamint egy 911 S fogadott minket az ajtó mellett, részben ők képviselték a patikára restaurált klasszikusok táborát. Végtelenül vonzó, aranyos és stílusos jelenségek kiváló színekben, nehéz nekik ellenállni, már ami a külsőségeket illeti.
A nehéztüzérség további képviselői: 997 GT3 RS MkII, ráadásul 4.0 színekben - sajnos nem volt benne plakett, így minden bizonnyal ő csak egy igényesen felmatricázott, mezei RS. Így sincs szégyenkezni valója, de messze nem képvisel akkora eszmei értéket, mint az első négyliteres motorral szerelt GT modell. A másik autó ellenben nem csalás, s nem ámítás, hanem egy 910-es versenyautó, mely az őt megillető helyet foglalta el a kiállítóterem végében található "stúdióban". Az 1966-'67 között gyártott típus zömébe 2 literes, hathengeres boxert építettek, ami 200-220 lóerő között teljesített. Szép eredmény a hatvanas években egy apró, léghűtéses motortól, azt pedig ne felejtsük, hogy ~600 kilót kellett mozgatni ezzel a teljesítménnyel. A végeredménytől valószínűleg még ma is sokan meglepődnének.
Végül, de nem utolsó sorban ezekkel az izgalmas restomod autókkal zárnám a galériát, melyek diszkréten, Vehicle Experts logóval a fényszórójukban hirdetik hovatartozásukat. Bevallom, a specifikációra nem kérdeztünk rá, de ezen még lehet javítani: mostantól minden hónap utolsó szombat délelőttjén Cars 'n Coffe Parndorfban! Nem titok, a cikk írása közben már megjártuk a második ilyen eseményt és nem csalódtunk, de ez már egy következő bejegyzés témája.
Köszönjük a szervezést, a nyitottságot és a finom kávét, a rendezvényt pedig minden rajongónak őszintén ajánljuk!